Tämä artikkeli on kolmas
juttusarjassamme ”8 TEESIÄ suomalaisestaterveydenhuollosta” (bit.ly/8-TEESIÄ), joka käsittelee Suomen
terveydenhuoltojärjestelmän uudelleen organisoinnin tarvetta ja järjestelmän
suurimpia ongelmia.
Teesit perustuvat ÄSV-Tesuun eli ÄSV-blogiliikkeen potilaan
näkökulmasta tekemään Terveydenhuollon korjausohjelmaehdotukseen.
TIIVISTELMÄ
- Kenelläkään yksittäisellä taholla ei ole kokonaisvastuuta koko terveydenhuoltojärjestelmän toimivuudesta ja kehittämisestä eikä siihen tarvittavaa päätösvaltaa
- Koko terveydenhoitojärjestelmää on hyvin vaikeaa, ellei mahdotonta, ohjata haluttuun suuntaan
- Terveydenhoitojärjestelmän kokonaisuuden huono yhteistoiminta johtuu sekä organisoinnin pirstaloitumisesta ajan mittaan että päätöksentekovallan liiallisesta hajauttamisesta kuntatasolle
- "Suomen kokoisessa maassa olisi helppo järjestää tehokas ja toimiva terveydenhoitojärjestelmä. Mutta nyt kukaan ei kanna kokonaisvastuuta, koska päätöksenteko on hajallaan kunnissa"
- Terveydenhuoltojärjestelmämme toimii kuin satojen itsenäisten osasten joukko, jossa kaikki ajattelevat vain omaa etuaan ja vetävät asioita eri suuntiin
- Ongelma voitaisiin ratkaista siten, että eduskunta lainsäädännöllisesti antaa vastuun koko terveydenhoitojärjestelmästä ja sen kehittämisestä yhdelle taholle, jota vastuullinen ministeriö tarkasti seuraa ja ohjaa
KOKO ARTIKKELI
Taustaa: Suomessa toteutettiin 1990-luvun
alussa terveydenhuollon osalta päätöksenteon ja vastuun hajautus, jolloin
päätöksentekovalta ja vastuut terveydenhuollosta siirtyivät vahvasti kunnille.
Väite: Koko terveydenhoitojärjestelmää
on hyvin vaikeaa, ellei mahdotonta, ohjata haluttuun suuntaan. Tämä johtuu sekä
järjestelmän pirstaloitumisesta ajan myötä että päätöksentekovallan liiallisesta
hajautuksesta.
Tämän seurauksena kokonaisuutta on
hyvin vaikea kehittää parempaan suuntaan. Myös uusien hyvien käytäntöjen,
järjestelyjen tai järjestelmien käyttöönotto maanlaajuisesti on haasteellista. Terveydenhuoltojärjestelmäämme
voisi verrata ekosysteemiin, jossa eri eliöt toimivat itsenäisesti ja vain
omien etujensa mukaisesti toisista eliöistä tai osasista välittämättä.
Eturistiriitojen tapauksissa yhden pienen eliön tai yksikön edut voittavat kokonaisuuden
edun, koska päätösvalta on hajautettu ja jokainen ajattelee lyhytnäköisesti
vain omaa etuaan.
Todistelu: Eri terveydenhuollon yksiköiden ja
organisaatioiden välillä on monesti eturistiriitoja mm. kustannusten osalta.
Yksikköjen tarve pysyä omien budjettiraamiensa sisällä voi esimerkiksi vähentää
haluja käyttää ”kalliita”, mutta tarpeellisia tutkimuksia potilaan ongelmien
diagnosoimiseksi ja hoitamiseksi. Potilaan tutkimisesta ja hoidosta aiheutuvia
kustannuksia voidaan myös pyrkiä vierittämään muiden yksikköjen niskaan.
Tällöin koko yhteiskunnan pitkän tähtäimen kokonaisetu ja
yhden yksikön lyhyen tähtäimen etu voivat olla ristiriidassa ja tämä voi ilmetä
hitaana ja puutteellisena potilaiden tutkimisena ja hoitona. Pitkällä
tähtäimellä hidas ja puutteellinen ongelmiin puuttuminen aiheuttanee koko
yhteiskunnan tasolla kustannusten nousua.
”1990-luvun alun uudistuksessa toteutettu desentralisaatio,
joka yhtäältä sopeutti palvelujärjestelmän paikallisiin oloihin ja kunnan
kokonaisuuteen ja selkeytti taloudellisen vastuun kantamista, aiheuttaa
toisaalta vakavia ongelmia järjestelmän
ohjattavuudelle, palvelujen tasalaatuisuudelle ja kustannusten hallittavuudelle.”
”Osittaisuudistuksin toteutetun hajanaisen lainsäädännön ja
monikanavaisen rahoitusjärjestelmän seurauksena järjestämisvastuu on osittain epäselvä ja osaoptimointi
rahoitusvastuun siirtämiseksi järjestelmän osalta toiselle aiheuttaa palvelujen
pirstaloitumista ja kokonaisvastuun
hämäryyttä.”
”Pirstaleinen
organisaatiokenttä vaikeuttaa johtamista.”
”Kokonaisvastuun puute
aiheuttaa asiakasprosessien toimimattomuutta ja palvelun käyttäjien ohjaamista luukulta toiselle.
Tämä heikentää kustannusten hallintaa, aiheuttaa läpinäkyvyyden ja
vertailtavuuden ongelmia sekä estää
parhaiden käytäntöjen levittämistä. Kustannusten nousun hallintaa
vaikeuttaa osaoptimointi ja organisaatioiden rajapinnoilla tapahtuva tuhlaus.”
”Nykymalli on mahdollistanut hyvin erilaiset alueelliset
ratkaisut ja yhteistyöasetelmat erityisesti terveydenhuollossa. Vahvat
alueelliset toimijat ovat kehitelleet uusia yhteistyömalleja lähinnä omista intresseistään lähtien.
Lisäksi kunnilla on ollut käytettävissään etupäässä oman sairaanhoitopiirin
palvelutarjonta, mikä myös on estänyt halua uudistaa palvelurakenteita.”
”Monikanavainen sosiaali- ja terveystoimen rahoitus on
kansainvälisesti poikkeuksellista ja siihen liittyy myös ongelmia. Koska kunkin
rahoittajan päätöksenteko on itsenäistä ja riippumatonta muiden rahoittajien
päätöksistä, huomio kiinnittyy usein
rahoittajan intressipiiriin kuuluviin palveluihin sekä mahdollisuuksiin siirtää hoito- ja rahoitusvastuuta toisille
rahoittajille kokonaisuuden jäädessä toissijaiseksi.”
"Suomen kokoisessa maassa olisi helppo järjestää tehokas ja toimiva terveydenhoitojärjestelmä.
Mutta nyt kukaan ei kanna
kokonaisvastuuta, koska päätöksenteko on hajallaan kunnissa", Sitrassa
vanhempana neuvonantajana työskentelevä Madis Tiik kiteyttää.
”Työterveyshuollon emeritusprofessori Kaj
Husmanin mielestä ongelma on hoidon
hajanaisuus ja kokonaisvastuun puute.”
Ratkaisuehdotus:
Eduskunta määrittelee lakipaketissaan sote-uudistuksen niin,
että päätösvaltaa ja vastuuta keskitetään riittävästi valtiolle, jotta
sosiaali- ja terveydenhuoltoala voidaan valtiojohtoisesti tehokkaasti uudistaa.
Vastuu koko terveydenhoitojärjestelmästä ja sen
kehittämisestä annetaan selvästi yhdelle taholle, jota vastuullinen ministeriö
tarkasti seuraa ja ohjaa.
- ÄSV-blogiliike
JULKAISTUT TEESIT
TEESI 1:
TEESI 2:
TEESI 3:
TEESI 4:
TEESI 5:
TEESI 1:
|
|
TEESI 2:
|
|
TEESI 3:
|
|
TEESI 4:
|
|
TEESI 5:
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti