TIIVISTELMÄ
ÄSV-blogiliike (Älä Sairastu Vakavasti Suomessa) julkistaa tässä blogikirjoituksessa valmistelemansa ÄSV-Tesun eli oman ehdotuksensa suomalaisen terveydenhuoltojärjestelmän korjaussuunnitelmaksi. Suunnitelman voit lukea pdf-muotoisena tämän blogikirjoituksen lopusta. Suunnitelma on vapaasti käytettävissä ja levitettävissä.
ÄSV-blogiliike (Älä Sairastu Vakavasti Suomessa) julkistaa tässä blogikirjoituksessa valmistelemansa ÄSV-Tesun eli oman ehdotuksensa suomalaisen terveydenhuoltojärjestelmän korjaussuunnitelmaksi. Suunnitelman voit lukea pdf-muotoisena tämän blogikirjoituksen lopusta. Suunnitelma on vapaasti käytettävissä ja levitettävissä.
Laadukas ja hyvin toimiva suomalainen terveydenhoitojärjestelmä
- TOTTA VAI TARUA?
Sote-uudistuksen
lähestyessä yhdeksän
suomalaista sairaanhoitopiiriä
halusivat tietää suomalaisen
terveydenhuoltojärjestelmän todellisen tilan kansainvälisesti verrattuna muiden maiden
terveydenhuoltojärjestelmiin. Ne
tilasivat tällaisen
vertailevan tutkimuksen Aalto-yliopistolta. Tutkimus valmistui ja julkaistiin
keväällä 2014 nimellä
“Sisältöä
sote-uudistukseen”.
Edellä mainitun tutkimuksen alussa todetaan,
että yleisen voimassa olevan käsityksen mukaan suomalainen
terveydenhuoltojärjestelmä on hyvässä
kunnossa ja kestää kansainvälisenkin vertailun. (Lainaus
tutkimuksesta: “Yleinen
käsitys
on ollut se, että
terveydenhoitojärjestelmämme on vähintäänkin yhtä
hyvä
kuin muissa Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa. Ellei parempikin.”)
Tutkimuksessa
kuitenkin päädytään siihen lopputulokseen, että maassamme on syntynyt “illuusio” hyvin toimivasta terveydenhuoltojärjestelmästä. Myös taloudellisuus saa huonon arvosanan. Erityisen hätkähdyttävä on tutkimuksen toteamus siitä, että “keskieurooppalaiset sairaalat ovat usein 20-30% tehokkaampia
kuin suomalaiset”. Lisäksi tutkimuksessa todetaan tylysti, että “meillä on oppimista muiden maiden
tehokkaimmista järjestelmistä”.
Tämän tutkimuksen perusteella on siis
harvinaisen selvää,
että
suomalainen terveydenhuoltojärjestelmä ei kokonaisuudessaan toimi kunnolla
eikä
tehokkaasti. Uskomattomalta tuntuu myös
asioiden niin huono organisointi, että
Keski-Euroopassa samat asiat voidaan hoitaa jopa 20-30 % tehokkaammin.
Lisäksi
suomalaiset asiantuntijalääkärit arvioivat, että vuosittain pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle
jäävien
noin 20-25 000 suomalaisen työkyvyttömyyksistä
noin 20-25% olisi estettävissä PAREMMALLA TERVEYDENHUOLLOLLA.
Samaan aikaan viralliset tahot kuitenkin suitsuttavat suomalaisen terveydenhuollon huippulaatua, vaikka selvästi koko järjestelmämme
on luvalla sanottuna “vakavasti
sairas”.
Miten voisimme korjata terveydenhuoltojärjestelmämme
toimivaksi ja taloudellisestikin tehokkaaksi?
Miten olisi
mahdollista korjata terveydenhuoltojärjestelmämme sellaiseksi järjestelmäksi, josta jokainen suomalainen hyötyisi sairastuessaan ja voisi luottaa saavansa lähes poikkeuksetta hyvää hoitoa? Ja miten saisimme järjestelmämme tehokkuuden nostettua vähintäänkin
keskieurooppalaiselle tasolle, jolloin saisimme paljon nykyistä paremman ja hyvin toimivan
terveydenhuoltojärjestelmän ja paljon nykyistä pienemmillä kustannuksilla?
Me
veronmaksajat – eli jokainen
meistä – säästäisimme siinä huomattavasti ja lisäksi voisimme luottaa saavamme tarvitessamme hyvälaatuista hoitoa. Lisäksi hyvin toimiva ja luotettava
terveydenhuoltojärjestelmä voisi parantaa yhteiskuntamme
hyvinvointia ja kilpailukykyä.
Minkälainen
prosessi terveydenhuoltojärjestelmämme korjausprosessin pitäisi olla?
Järkevä tapa lähteä liikkeelle olisi mielestämme perusteellinen ongelma-analyysi,
jossa ongelmat kartoitettaisiin ja arvotettaisiin tärkeysjärjestykseen.
Tämän jälkeen
terveydenhuoltojärjestelmästämme olisi hyvä
tehdä perinteinen SWOT-analyysi, jossa
kartoitetaan ja arvotetaan järjestelmän vahvuudet ja heikkoudet,
mahdollisuudet ja uhat. (Wikipedia: “SWOT-analyysi
(Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) on Albert Humphreyn kehittämä
nelikenttämenetelmä, jota käytetään strategian laatimisessa, sekä oppimisen tai ongelmien
tunnistamisessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.” )
SWOT-analyysin
jälkeen seuraava looginen askel olisi
hahmotella sellaisia korkean tason valintoja ja linjauksia, jotka korjaisivat
ainakin tärkeimmät ongelma-analyysissä ja SWOT-analyysissä löydetyt ongelmat ja puutteet. Näiden perusteella tulisi seuraavaksi valita ne korkean tason
periaatteet, linjaukset ja valinnat, jotka halutulla tavalla korjaavat havaitut
ongelmat. Prosessia eteenpäin
vietäessä tulisi jatkuvasti pitää mielessä
alkuperäiset ongelmat, joihin ratkaisua
haetaan. Lopullista ratkaisua tulisi tarkastella juuri siitä näkökulmasta, että ratkaiseeko se merkittävimmät ongelmat. Jos ei, suunnitelmaa tulee edelleen parantaa.
Varsinaisen
organisoinnin suunnittelun eli koko suomalaisen terveydenhuolto-organisaation
suunnittelun tulisi mielestämme
tapahtua keskitetysti, jotta koko maan terveydenhuollon organisaatio olisi
yhdenmukainen ja hyvin yhteentoimiva. Mikäli eri alueille suunnitellaan omat itsenäiset organisaationsa, niiden
yhteensopivuus samoin kuin ohjattavuus ja johdettavuus keskitetysti ovat hyvin
kyseenalaisia. Tällöin helposti tietojärjestelmätkin tehdään
jokaiselle alueelle erikseen, jolloin ne eivät oletusarvoisesti toimi yhteen. Kokonaisuuden
yhteentoimivuus ja ohjattavuus siis vaarantuu, mikäli suunnittelua ei tehdä keskitetysti ja samalla kertaa koko maan
terveydenhuolto-organisaatiolle.
ÄSV-Tesu
eli ÄSV-liikkeen
ehdotus terveydenhuoltojärjestelmän korjaussuunnitelmaksi
ÄSV-liikkeessä olemme tehneet
korjaussuunnitelmaehdotuksen edellä
kuvattujen periaatteiden mukaisesti. Lähtökohtana on siis ollut ongelma-analyysi
ja ratkaisujen etsiminen ongelmiin. Ongelmien kartoitukseen on vaikuttanut
vahvasti myös potilasyhteisöjen käytännön kokemukset suomalaisesta
terveydenhuoltojärjestelmästä. Analyysi ja korjaussuunnitelma on tehty sekä potilaslähtöisestä näkökulmasta että liiketaloustieteellisestä makronäkökulmasta.
Suunnitelma on tehty mahdollisimman helposti ymmärrettävään ja konkreettiseen muotoon, jotta
tavallisella kansalaisellakin olisi mahdollisuus muodostaa oma näkemyksensä ehdotuksestamme.
Suunnitelmassa
esitetyt näkemykset ja
ehdotukset on perusteltu suurimmalta osalta virallisten raporttien, selvitysten
ja tutkimusten avulla. Kyseessä
on siis yleisesti tiedossa oleviin tosiasioihin perustuva ehdotus.
Tärkeimmät pointit ÄSV-Tesussa
– potilas- ja ratkaisukeskeisyys lähtökohtina
– selvät vastuumäärittelyt
potilaan hoidossa ja kuntoutuksessa
– hoidon ja kuntoutuksen vertikaalisen
eskalaation konsepti oikean diagnoosin, hoidon ja kuntoutuksen viivästymisen minimoimiseksi
– kustannusten ja hoito-/kuntoutuspäätösten eriyttäminen
toisistaan
– sekalainen kuntoutusjärjestelmä yksinkertaiseksi ja selkeäksi
– automaattinen ja proaktiivinen potilaan
neuvonta ja ohjaus hoidon, kuntoutuksen ja sosiaalipalveluiden osalta
– sama yhtenäinen organisaatiomalli ja tietojärjestelmät
koko maassa yhteentoimivuuden ja ohjattavuuden mahdollistamiseksi
– organisaatiosuunnittelu keskitetysti
liiketaloustieteen ammattilaisten johtamassa prosessissa
– vanhojen hierarkkisten johtamismallien
sijaan käyttöön nykyaikainen
asiantuntijaorganisaation johtamismalli
– toiminnan seuranta, valvonta ja ohjaus
kuntoon keskitetyn ja yhteisen mittariston ja seurantajärjestelmien avulla
– mittaristo näkyväksi
organisaatioiden johdolle, valvojille ja työntekijöille,
osittain myös yleisölle esimerkiksi yksikkökohtaisen hoitoindeksin muodossa
– kustannusten jako keskitetymmäksi ja yksinkertaiseksi
– osaamiskeskittymien ja suurempien
yksikkökokojen eli mittakaavaedun hyödyntäminen
– sote-aluetason ja valtiotason
huippuyksikkökonsepti käyttöön
ÄSV-Tesulla
saavutettavissa olevat hyödyt
Suunnitelman
mukaiset korjaukset tekemällä terveydenhuollon laadusta ei
tarvitsisi tinkiä, päinvastoin uudesta järjestelmästä
tulisi huomattavasti toimivampi ja laadukkaampi kuin nykyinen. Tämän lisäksi
yhteiskunta säästäisi kustannuksissa karkeastikin
arvioiden vähintään 5 mrd euroa vuodessa, mahdollisesti
vieläkin enemmän. Tämä on iso summa, kun otamme huomioon että valtion vuotuinen budjetti on runsas
50 mrd euroa. (ÄSV-Tesun viimeisellä sivulla on karkea arvio merkittävimmistä
säästökohteista ja säästömahdollisuuksista,
jotka nekin perustuvat asiantuntijoiden arvioihin.)
Sote-uudistuksen onnistumisen kriittiset tekijät
Uudistuksen
onnistumisen kannalta yksi erityisen kriittinen tekijä on se, että
koko maan terveydenhuolto-organisaatio suunnitellaan keskitetysti ja
organisaatiosuunnittelun ja johtamisen ammattilaisten johtamana. Uuden
terveydenhuoltojärjestelmän organisointi täytyy siis tehdä johtamisen ja organisoinnin ammattilaisten ohjaamassa
prosessissa, jotta lopputuloksesta tulee toivottu. Johtaminen ja
organisaatiosuunnittelu ovat liiketaloustieteen osa-alueita, joten tehtävään tarvitaan rautaisia liiketaloustieteen ammattilaisia,
joilla on hyvä näkemys ja kokemus erityisesti
organisaatiosuunnittelusta ja johtamisesta. Lääkäreillä ei yleensä tätä näkemystä
ole, joten heidän osuutensa tässä prosessissa tulisi rajoittaa asiantuntijoina toimimiseen.
LOPUKSI
ÄSV-Tesu
julkaistaan tämän blogikirjoituksen myötä. Dokumentin voit lukea pdf-muotoisena allaolevasta linkistä. Jos suunnitelma vaikuttaa mielestäsi hyvältä
ja haluat edesauttaa asiaa, jaa suunnitelmaa eteenpäin ja vaadi poliitikoilta asian huomioonottamista!
–
ÄSV-blogiliike
ÄSV-Tesu
(pdf-dokumentti)
YLE: Näin potilas korjaisi terveydenhuollon ongelmat – tutkija: "Meillä on skarpattavaa" (YLEn juttu ÄSV-Tesusta)
YLE: Näin potilas korjaisi terveydenhuollon ongelmat – tutkija: "Meillä on skarpattavaa" (YLEn juttu ÄSV-Tesusta)
Virva Klaasion tarina (Käytännön esimerkki terveydenhuoltojärjestelmämme huonosta tilasta)
HS: Virolainen asiantuntija: Suomen julkinen terveydenhuolto on unohtanut asiakkaan
HS: Virolainen asiantuntija: Suomen julkinen terveydenhuolto on unohtanut asiakkaan
Toivon hartaasti, että ÄSV-Tesu on tietoinen Suomessa tehdystä loistavasti onnistuneesta mutta hiljaisuuteen haudatusta terveydenhuoltojärjestelmän kokeilusta, josta MTV3 kertoi pikku-uutisessaan 17.8.2014 ( http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/terveydenhuollon-loistokokeilu-kaatui-pikkupolitikointiin/4252758 ). Vuosina 1985-93 toteutetusta kokeilusta laadittu raportti löytyy kirjastoista.
VastaaPoistaOlisi myös hyvä tietää, onko kokeiluraportti esillä Aalto-yliopiston "Sisältöä sote-uudistukseen" -tutkimusryhmässä.
On valitettavaa, että MTV3:n jutussa mainitaan puolueita nimeltä. Se johtaa juuri siihen, minkä jutun kommenteista näemme: pilkalliseen puolueiden haukkumiseen eikä itse asiaa juuri mainita.
Puoluepoliittisesti neutraalisti asiaa käsitteli Raimo Puustinen kolumnissaan Potilaan lääkärilehdessä: http://www.potilaanlaakarilehti.fi/laakarin-aani/terveyskeskuksen-sietamaton-jonotilanne/#.U_62qPl_uSp
Onko merkitystä sillä, mitä on joskus menneisyydessä tapahtunut. Tärkeämpää on saada aikaan jotain tapahtumaan tulevaisuudessa.
Poista