Tämä artikkeli on ensimmäinen juttusarjassamme ”8 TEESIÄ suomalaisesta terveydenhuollosta” (bit.ly/8-TEESIÄ), joka käsittelee Suomen terveydenhuoltojärjestelmän uudelleen organisoinnin tarvetta ja järjestelmän suurimpia ongelmia.
Teesit perustuvat ÄSV-Tesuun eli ÄSV-blogiliikkeen potilaan näkökulmasta tekemään Terveydenhuollon korjausohjelmaehdotukseen.
TIIVISTELMÄ
- Yksittäiset hoitotoimenpiteet ja lääketieteellinen tutkimus ovat monesti Suomessa maailmanluokkaa
- Suomen terveydenhuoltojärjestelmän tuhannet eri osat eivät kuitenkaan toimi kovin hyvin yhteen, jolloin kokonaisuus ei toimi hyvin
- "Suomen kokoisessa maassa olisi helppo järjestää tehokas ja toimiva terveydenhoitojärjestelmä. Mutta nyt kukaan ei kanna kokonaisvastuuta, koska päätöksenteko on hajallaan kunnissa"
- Terveydenhuoltojärjestelmän kokonaisuuden huono keskinäinen yhteistoiminta johtuu sekä organisoinnin pirstaloitumisesta ajan mittaan että päätöksentekovallan liiallisesta hajauttamisesta kuntatasolle
- Koko terveydenhuoltojärjestelmää on hyvin vaikeaa, ellei mahdotonta, ohjata haluttuun suuntaan
- ”Keskieurooppalaiset sairaalat ovat usein noin 20–30 % tehokkaampia kuin suomalaiset.”
- Terveydenhuoltojärjestelmän kunnollisella uudelleen organisoinnilla olisi saavutettavissa ehkä jopa 20-30 % prosentin kustannussäästö tinkimättä palveluista tai henkilökunnan määrästä samalla laatua parantaen
- Ongelma voitaisiin ratkaista suunnittelemalla valtakunnallisesti ja keskitetysti täydellisesti uudelleen koko terveydenhuoltojärjestelmä organisaatiorakenteineen, prosesseineen, ohjausjärjestelmineen, mittaristoineen jne.
KOKO ARTIKKELI
Taustaa: Suomessa mm. syöpätutkimus, syövän hoito,
lasten synnynnäisten sydänvikojen hoito sekä tietyt kirurgiset toimenpiteet yms.
ovat parhaimmillaan aivan huippuluokkaa maailmalla ja suomalaista osaamista kunnioitetaan.
Yksittäiset asiat suomalaisessa terveydenhuollossa saattavat siis olla aivan
maailmanluokkaa, mutta terveydenhoitojärjestelmämme kokonaisuus ei toimi kovin
hyvin yhteen.
Väite: Suomen julkisen terveydenhuollon
organisointia ei ole uudistettu nykytilanteen tarpeita vastaavaksi. Seurauksena
osa prosesseista on aikansa eläneitä ja tehottomia aiheuttaen liiallisia
kustannuksia, hidasta reagointia sairauksien ja vammojen hoidossa ja jopa
ajoittaista hoito- ja kuntoutusprosessien toimimattomuutta.
Terveydenhuoltojärjestelmä on lisäksi pahasti pirstaloitunut,
eivätkä eri osat toimi juohevasti yhteen. Koko terveydenhuoltojärjestelmää on
hyvin vaikeaa, ellei mahdotonta, ohjata haluttuun suuntaan. Tämä johtuu sekä
järjestelmän pirstaloitumisesta ajan myötä että päätöksentekovallan liiallisesta
hajautuksesta.
Pieni rakenteellinen uudelleen järjestely ei riitä korjaamaan
tilannetta, vaan koko terveydenhuoltojärjestelmän toiminta pitäisi rohkeasti ja
radikaalisti suunnitella ja organisoida uudelleen. Uudelleen organisoinnilla
saavutettavissa oleva kustannussäästö saattaa olla jopa 20-30% kustannuksista tai
miljardeja euroja vuositasolla, ilman palvelujen tai henkilökunnan leikkauksia.
Parantunut terveydenhoidon toimivuus saattaa sen lisäksi säästää yhteiskunnan
kustannuksia merkittäviä summia sosiaalietuuksien, sairaslomien,
sairaseläkkeiden yms. vähentyneiden kustannusten muodossa.
Todistelu:
”1990-luvun alun uudistuksessa toteutettu desentralisaatio,
joka yhtäältä sopeutti palvelujärjestelmän paikallisiin oloihin ja kunnan
kokonaisuuteen ja selkeytti taloudellisen vastuun kantamista, aiheuttaa
toisaalta vakavia ongelmia järjestelmän
ohjattavuudelle, palvelujen tasalaatuisuudelle ja kustannusten hallittavuudelle.”
”Osittaisuudistuksin toteutetun hajanaisen lainsäädännön ja
monikanavaisen rahoitusjärjestelmän seurauksena järjestämisvastuu on osittain epäselvä ja osaoptimointi
rahoitusvastuun siirtämiseksi järjestelmän osalta toiselle aiheuttaa palvelujen
pirstaloitumista ja kokonaisvastuun
hämäryyttä.”
”Pirstaleinen
organisaatiokenttä vaikeuttaa johtamista.”
Sosiaali- ja terveydenhuollon nykytilan SWOT-analyysi,
heikkoudet:
- Eriarvoistava palvelurakenne - Peruspalvelujen tila - Järjestelmän pirstaleisuus - Kokonaisvastuun
puute asiakasprosessista - Johdettavuus
ja ohjattavuus - Kustannusten heikko hallinta - ICT:n riittämätön hyödyntäminen -
Puutteellinen tietoperusta
”Myös peruspalvelujen
riittämätön yhteistyö eri sektoreiden ja tasojen välillä on selkeä
heikkous. Lisäksi julkiset palvelut toimivat järjestelmäkeskeisesti ja
asiakkaan tai potilaan rooli kokonaisuudessa tarvitsee tukea.
Sosiaalipalvelujärjestelmän yksinkertaistaminen on tarpeen, koska se on niin
pirstaleinen, ettei asiakas välttämättä tavoita tarvitsemiaan palveluja. Lisäksi palvelujen oikea-aikaisuutta tulisi
kehittää.”
”Kokonaisvastuun puute
aiheuttaa asiakasprosessien toimimattomuutta ja palvelun käyttäjien ohjaamista luukulta toiselle.
Tämä heikentää kustannusten hallintaa, aiheuttaa läpinäkyvyyden ja
vertailtavuuden ongelmia sekä estää
parhaiden käytäntöjen levittämistä. Kustannusten nousun hallintaa
vaikeuttaa osaoptimointi ja organisaatioiden rajapinnoilla tapahtuva tuhlaus.”
”Keskieurooppalaiset
sairaalat ovat usein noin 20–30 % tehokkaampia kuin suomalaiset.
Vertailemalla eri tavoin toimivia yksiköitä keskenään on syntynyt illuusio
hyvin toimivasta ja taloudellisesta palvelujärjestelmästä. Ainoastaan
palvelukokonaisuuksien tarkastelu paljastaa, että maamme sosiaali- ja
terveyspalvelujärjestelmällä on käytettävissä viidenneksi eniten henkilökuntaa.
Meillä on oppimista muiden maiden tehokkaimmista järjestelmistä.”
”Julkisella puolella on huippuosaamista vaikeiden sairauksien
ja tapaturmien hoidossa, mutta Ahon mukaan terveydenhuollon
prosessit ovat 40-60 vuoden takaa.”
”Sote-keskustelussa puhutaan vallasta ja rahasta, mutta
toimintatapoihin ei uskalleta puuttua. Omasairaalan toimitusjohtajan Harri Ahon
mukaan ne ovat vuosikymmenten takaa.
Niistä voitaisiin hänestä säästää miljardeja.”
"Suomen kokoisessa maassa olisi helppo järjestää tehokas ja toimiva terveydenhoitojärjestelmä.
Mutta nyt kukaan ei kanna
kokonaisvastuuta, koska päätöksenteko on hajallaan kunnissa", Sitrassa
vanhempana neuvonantajana työskentelevä Madis Tiik kiteyttää.
Professori Paul Lillrankin mukaan tuottavuuserot julkisessa
terveydenhuollot ovat liian suuret. Jos
hyvät käytännöt otettaisiin käyttöön
kaikkialla, veronmaksajille koituisi miljardiluokan
säästöt.
Lääkäreiden mielestä viidennes
työkyvyttömyyseläkkeistä voitaisiin välttää oikea-aikaisella kuntoutuksella.
Tämä tarkoittaisi noin 600 miljoonan euron säästöä vuodessa. Jokaisena
työpäivänä 110 työikäistä suomalaista jää työkyvyttömyyseläkkeelle.
Keskiviikkona julkistetussa kyselyssä lääkärit arvostelevat kuntoutusjärjestelmää pirstaloituneeksi ja
byrokraattiseksi. Tieto kuntoutuspalveluista pitäisi lääkäreiden mielestä
koota yhteen paikkaan.
”Sydänsairaalan toimitusjohtajan, johtavan
ylilääkärin Kari Niemelän mukaan hoitoketjujen koordinaatiota
parantamalla voitaisiin saavuttaa jopa
30 prosentin kustannussäästöt.
– Tämä kuitenkin edellyttää sitä, että koko hoitoketju ja sen aikana syntyvät kustannukset tunnetaan nykyistä paremmin.
Niemelän mukaan selvitys paljastaa, kuinka sirpaleinen hoitoketju oikeasti on. Hän myös huomauttaa, ettei sirpaleisuus tarkoita sitä, että yksittäiset tekijät tekisivät huonoa työtä.
– Ongelmana on, että terveydenhuoltomme rakentuu nyt tuottajien eikä potilaiden ympärille. Kaikki eri toimijat saattavat tehdä hyvääkin työtä toisistaan riippumatta, mutta myös tietämättä, mitä toinen tekee, Niemelä sanoo."
– Tämä kuitenkin edellyttää sitä, että koko hoitoketju ja sen aikana syntyvät kustannukset tunnetaan nykyistä paremmin.
Niemelän mukaan selvitys paljastaa, kuinka sirpaleinen hoitoketju oikeasti on. Hän myös huomauttaa, ettei sirpaleisuus tarkoita sitä, että yksittäiset tekijät tekisivät huonoa työtä.
– Ongelmana on, että terveydenhuoltomme rakentuu nyt tuottajien eikä potilaiden ympärille. Kaikki eri toimijat saattavat tehdä hyvääkin työtä toisistaan riippumatta, mutta myös tietämättä, mitä toinen tekee, Niemelä sanoo."
”Lääkärin työajasta julkisella sektorilla vain 46 prosenttia
menee potilastyöhön. Pahinta on, ettei kukaan oikeastaan tiedä, mihin loput 54
prosenttia lääkäreiden työajasta kuluu, Lillrank kertoo.”
Ratkaisuehdotus:
Pääkohdat:
- päätösvallan riittävä keskittäminen valtiolle, jotta sote-toimiala voidaan valtiojohtoisesti tehokkaasti uudistaa koko yhteiskunnan etu huomioiden
- koko terveydenhuoltojärjestelmän organisointi suunnitellaan täydellisesti uudelleen
- organisaatiosuunnittelussa huomioidaan eri tyyppisten alueiden tarpeet ja tietojärjestelmätarpeet
Eduskunta määrittelee lakipaketissaan sote-uudistuksen niin,
että päätösvaltaa ja vastuuta keskitetään riittävästi valtiolle, jotta
sosiaali- ja terveydenhuoltoala voidaan valtiojohtoisesti tehokkaasti uudistaa koko yhteiskunnan etu huomioiden.
Koko terveydenhuoltojärjestelmä organisaatiorakenteineen,
prosesseineen, ohjausjärjestelmineen, mittaristoineen jne. suunnitellaan valtakunnallisesti
keskitetysti kokonaan uudelleen. Hanketta johtamaan palkataan osaavat
organisaatiosuunnittelun ja johtamisen ammattilaiset.
Organisoinnin uudelleensuunnittelussa luodaan muutama
vaihtoehtoinen malli erityyppisille alueille (taajaan asuttu alue, harvaan
asuttu alue, puolivälin malli), jotka kaikki soveltuvat kuitenkin saumattomasti
koko maan kattavaan organisaatiorakenteeseen. Samalla otetaan huomioon
tietojärjestelmien muutostarpeet ja tehdään suunnitelma asteittaisesta
siirtymisestä vanhasta mallista uuteen.
- ÄSV-blogiliike
JULKAISTUT TEESIT
TEESI 1:
TEESI 2:
TEESI 3:
TEESI 4:
TEESI 5:
TEESI 1:
|
|
TEESI 2:
|
|
TEESI 3:
|
|
TEESI 4:
|
|
TEESI 5:
|
Harrah's New Orleans Casino & Hotel - JTHub
VastaaPoistaHarrah's New Orleans Casino & 안성 출장안마 Hotel · 777 Harrahs Blvd. New Orleans, LA 강원도 출장마사지 70130 · 영주 출장샵 (800) 846-5696 · Visit Website. 포천 출장샵 https://www.harrahscasino.com 전라남도 출장마사지 · Visit Website.